تبلیغات
میز کار - سوپاپ و نحوه کارکرد آن
 
میز کار
صلوات بفرست چون مطالبمون صلواتیه
یکشنبه 5 مرداد 1393 :: نویسنده : محمدیاسین احمدی

سوپاپ و نحوه کارکرد آن

سوپاپ در اصطلاح فرانسوی Soupape و‏ در لغت به معنی دریچه و یکی از قطعات قارچی شکل موتور بوده که روی سیلندر و درون سر سیلندر موتور قرار می‌گیرد و ورود هوا و خروج به ترتیب هوای ورودی و دود خروجی را کنترل می‌کند . بطور کلی هر چیزی که ورود و خروج چیز دیگری را کنترل کند می‌تواند یک سوپاپ تلقی شود . به عنوان مثال دربهای ورودی و خروجی در فروشگاه های بزرگ که هر کدام محل خاص دارند را می توان به این مورد نسبت داد .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


ریشه کلمه سوپاپ فرانسوی است و در اصطلاح به معنای دریچه می باشد . در فرهنگ معین سوپاپ چنین تعریف شده‌است : « پولکی که روی دهانة دریچه‌های سر سیلندر قرار گرفته و دریچه‌ها را سد می‌کند . »

انواع سوپاپ در خودروها به ترتیب زیر می باشند .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


سوپاپ و یا سوپاپ های ورودی یا هوا یا بنزین .

سوپاپ و یا سوپاپ های خروجی یا دود یا اگزوز .

سوپاپ‌های متداول امروزی معمولاً از نوع سوپاپ قارچی شکل یا پایه‌دار می‌باشند . این سوپاپ‌ها شامل یک ساقه ( که به مشابه ساقه قارچ است ) و بخش کفی سوپاپ که مانند قسمت بالایی قارچ بوده و این بخش در محفظه احتراق قرار گرفته و بیشترین فشار و درجه حرارت را تحمل می نماید . همچنین محل قرارگیری سوپاپ که در سرسیلندر و یا خود سیلندر قرار دارد نیز دارای یک لبه به نام نشیمنگاه است ، نشیمنگاه سوپاپ دارای یک لبه مورب است . این لبه که با نام وجه سوپاپ نیز شناخته می شود ، دارای شیب خاصی در طراحی و ساخت می باشد که بر حسب نوع موتور مورد استفاده ، سوپاپ دارای زاویه نشیمنگاه خاص مورد استفاده قرار می گیرد . در انتهای دیگر سوپاپ یعنی بر روی ساقه آن یک یا بعضاً دو فنر قوی قرار دارد که بوسیله یک نگهدارنده و دو عدد خار به انتهای سوپاپ محکم شده‌اند ( به یاد داشته باشید این 2 خار بوسیله هیچ موردی نگه داری نمی شوند و تنها در قسمت انتهای سوپاپ قرار دارند ) . فنر سوپاپ موجب می‌گردد تا وجه سوپاپ بر روی نشیمنگاه سوپاپ محکم نگهداشته شده و بدین ترتیب از هر گونه نشتی در زمانهای تراکم و قدرت جلوگیری شود . زاویه رایج برای وجه و نشیمنگاه سوپاپ ۴۵ درجه ‌است . اما برای سوپاپ‌های هوا گاهی از زاویه ۳۰ درجه نیز استفاده می‌شود .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


همانگونه که ذکر شد سوپاپ‌ها وظیفه دارند تا در زمانهای مناسب ابتدا هوا را وارد سیلندر سازند . پس از آن در مراحل ترکم و قدرت ( احتراق و سوخت ) بسته بمانند و سپس در مرحله تخلیه گازهای ناشی از احتراق را از سیلندر خارج کند . اما مکانیزم این عمل باز و بسته کردن سوپاپ ها چگونه ‌است و این تنظیم زمانی و نیز نیروی محرکه سوپاپ‌ها از کجا می‌آید؟

زمانبندی و تنظیم زمان های بازشدن یا بسته ماندن سوپاپ‌ها را قطعه‌ای به نام میل بادامک انجام می‌هد . این میله با توجه به ساختار و شکل برجستگیهای روی آن که به آن ها بادامک گویند این مهم را به انجام می رساند . همچنین تعیین می‌کند که بسته ماندن سوپاپ‌ها می‌بایست تا چه زمانی ادامه پیدا کند . همانگونه که ذکر شد حرکات و باز و بسته شدن سوپاپ‌ها می‌بایست کاملاً هماهنگ باشد با حرکات بالا و پایین رفتن پیستون در سیلندر . برای تامین کردن این هماهنگی در ساختمان موتورها میل بادامک‌ها را در ارتباط ثابت و همیشگی با میل لنگ نگه می‌دارند . در اصطلاح رایج به این عمل تایم زنی موتور گفته می شود .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


از آنجا که میل لنگ تحت تاثیر حرکات بالا و پایین پیستون می‌چرخد از اینرو حرکت میل بادامک به خودی خود با حرکت پیستون هماهنگ می‌شود . این هماهنگی باعث می‌شود تا در لحظه پایین آمدن در ابتدای کورس خود ( همان اولین مرحله در موتورهای چهار زمانه ) ، به منظور مکش هوا به داخل سیلندر میل بادامک سوپاپ هوا را باز کند . اینکار تا زمانی ادامه می‌یابد که پیستون شروع به متراکم ساختن هوای ورودی سازد در این زمان سوپاپ هوا و سوپاپ دود هر دو بسته می شوند . بسته بودن سوپاپ تا پایان مرحله قدرت ادامه پیدا می‌کند در این لحظه با شروع حرکت پیستون به به سمت بالا سوپاپ دود هم باز شده و تا رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا باز می‌ماند . پس از آن سیکل جدیدی آغاز می‌شود . البته این سیستم کامل نبوده و در تمام موتورها زمان هایی با نام آوانس و ریتارد زمان بندی سوپاپ ها داریم و زمانی که به آن قیچی سوپاپ ( زمانی که هر دو سوپاپ دود و هوا باز باشند ) گویند که در مقالات بعدی به شرح کامل این موارد خواهیم پرداخت . تنها به این نکته بسنده کنیم که باز بودن سوپاپ ها به زمانی که در بالا گفته شده است خلاصه نمی گردد و مطلب فوق تنها برای آموزش و آشنایی کلی و نه دقیق و جزئی با این سیستم بوده است .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


یک سوپاپ خوب باید دارای خصوصیاتی باشد که به شرح زیر می باشد .

1. یک سوپاپ خوب باید بتواند حرارت زیاد را تحمل کند و هادی خوبی برای انتقال حرارت خود به بدنه سرسیلندر باشد . در برخی از سوپاپ ها ساق سوپاپ را توخالی ساخته و داخل آنرا با سدیم پر می نمایند تا برای انتقال گرما به محل هایی که برای خنک کاری انتخاب گردیده اند ، مناسب باشند .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


2. حرارت زیاد نباید باعث سوختگی و ایجاد خوردگی در سوپاپ گردد.

3. یک سوپاپ خوب باید در مقابل ضربات مقاوم باشد.

4. یک سوپاپ خوب باید در مقابل سائیدگی مقاومت نماید.

سیستم سوپاپ ایستاده یا ال ( L ) هد

این روش جدید ترین روش سیستم سوپاپ بوده که تمام سوپاپهای دود و گاز به طور ایستاده در یک طرف بلوک سیلندر قرار داشته و به وسیله فرمان گرفتن میل سوپاپ کار می‌کند . در این روش به علت کوچک شدن محفطه احتراق و فرم خاص آن پر شدن سیلندر ( منظور همان ورود بهتر گازها بوده است ) بهتر انجام می‌شود و راندمان حجمی موتور به ۸۸درصد نیز می‌رسد در این روش ورود گاز و خروج دود به شکل (L) است .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


سیستم سوپاپ مختلط یا اف ( F ) هد

در این روش سوپاپ گاز به طور معلق و سوپاپ دود به طور ایستاده قرار می‌گیرد تا عمل پر شدن سیلندر به علت نزولی جریان سوخت کنترل شود. خروج دود و گاز به صورت (F) شکل می‌باشد .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


سیستم سوپاپ معلق یا آی ( I ) هد

در این روش هر دو سوپاپ گاز و دود در سر سیلندر قرار داشته و جهت خروج گاز و ورود دود در یک خط مستقیم به شکل (I) قرار دارند که راندمان حجمی موتور ۹۵ درصد می‌باشد .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


سیستم سوپاپ ردیفه یا تی ( T ) هد

این روش که در موتورهای قدیمی بکار می‌رود و البته موتور خودروهای نظامی نیز در برخی موارد از این سیستم استفاده می نمایند ، شامل دو میل بادامک است که با یکی سوپاپ دود و با یکی سوپاپ گاز باز و بسته می‌شود . راندمان حجمی موتور در سیستم سوپاپ ردیفه به علت بد پر شدن سیلندر ۷۵ درصد می‌باشد و خروج و ورود سوخت به شکل (T) می‌باشد .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


در خودروهای جدید ، اکثرا از سیستم 4 سوپاپ برای هر سیلندر استفاده می گردد . در این سیستم از تمامی محفظه احتراق برای جاگذاری سوپاپ ها استفاده می شود و برای ورود و خروج هوا و دود ، از 2 سوپاپ استفاده می گردد که در مجموع 4 سوپاپ می شود . البته در برخی از خودروها 3 سوپاپ که به ترتیب 2 عدد برای ورود و یک عدد برای خروج و 5 سوپاپ که به ترتیب 3 عدد برای ورود و 2 عدد برای خروج نیز استفاده می گردد . در این نوع موتور ها بجای استفاده از یک میل سوپاپ برای سرسیلند ( خودروهایی که آرایش به غیر از خطی داشته باشند ، دارای 2 سر سیلندر و حتی 3 سر سیلندر نیز می باشند ) ، از 2 میل سوپاپ استفاده می گردد .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن


سیستم VVTI این سیستم ها بطور کلی بر مبنای عملکرد متغیر سوپاپ ها بنا نهاده شده است وتوسط خودروسازان مختلف با نام های متفاوتی خوانده می شود .

در موتورهای احتراق داخلی بهینه سازی جریان هوا داخل وخارج هر محفظه احتراق کلید بالابردن هر کارایی می¬باشد. قدرت و صرفه جویی سوخت ( افزایش بازدهی ) و سایر پارامترهای اساسی همگی بستگی دارد به اینکه چگونه جریان هوای یک موتور داخل وخارج می¬شود.

در موتورهای چهارزمانه یک سوپاپ (یا بسته به طراحی چند سوپاپ) جهت وارد شدن وسوپاپی دیگر جهت خارج شدن اختصاص داده می¬شود . این سوپاپها توسط چرخش میل بادامک در لحظه خاصی باز وبسته می¬شوند بادامک¬ها را در موقعیت دقیقی نسبت به میل لنگ توسط تسمه زنجیر و دنده و ترکیبی از این دو قرار گرفته اند .

برجستگی¬های ماشینکاری شده روی میل بادامکها سوپاپ را در زمان معینی از سیکل کاری باز می¬کند و برای مدت مشخصی باز نگه می¬دارد وبه همین ترتیب آنرا در زمان مشخصی می¬بندد .

راه¬های دیگری برای کارکرد سوپاپ¬ها وجود دارد که شامل طرح¬های سیستمهای متغیر بادی و الکترونیکی می¬باشد اما برای موتورهای با مصرف عمومی راه حلی ارزان و جامع مد نظر است.

بمدت چندین دهه موتورها یک ارتباط ثابتی بین میل لنگ و بادامکها داشتند که این به معنی است که بطور مثال در یک سیلند مشخص سوپاپ (های) ورودی دقیقا در یک نقطه مشخص از موقعیت پیستون باز می¬شد صرف نظر از اینکه موتور تند یا آرام کار می¬کند این سیستم ساده و با کارایی پایین است درتغییری که در این سیستم داده شد وسیستم¬های جدید بوجود آمد ، باز وبسته شدن سوپاپها در هر دور موتور و موقعیت دریچه گاز متفاوت است .

این سیستم که باعث این عمل می¬گردد را ، سیستم متغییر باز و بسته شدن سوپاپ¬ها می¬نامند . در این سیستم مدت زمان¬ها یا به اصطلاح فنی زاوایای آوانس و ریتارد ، سوپاپ¬ها و همچنین زاویه باز شدن سوپاپ¬ها تغییر می¬نماید .

سوپاپ و نحوه کارکرد آن





نوع مطلب : مکانیک، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 13 شهریور 1397 02:42 ب.ظ

Many thanks, A lot of information!

buy viagra cheaply where to buy viagra pills where can i purchase viagra online where can you buy viagra over the counter buy viagra nz where to buy viagra cheap buy viagra safely is it illegal to buy viagra viagra generic levitra online pharmacy viagra where can i get viagra prescription
دوشنبه 12 شهریور 1397 12:14 ب.ظ

Thank you. I value it!
only now cialis 20 mg walgreens price for cialis generic cialis levitra fast cialis online only best offers 100mg cialis we like it cialis soft gel cialis baratos compran uk generic cialis at walmart cialis super kamagra prix cialis once a da
یکشنبه 11 شهریور 1397 08:10 ب.ظ

Truly quite a lot of excellent information!
cialis canadian drugs cialis flussig generic cialis 20mg uk buy name brand cialis on line we choice cialis pfizer india click now buy cialis brand cialis price thailand cialis without a doctor's prescription achat cialis en itali does cialis cause gout
دوشنبه 22 مرداد 1397 11:41 ب.ظ

Really all kinds of useful information.
tadalafil generic safe dosage for cialis cialis super kamagra cialis authentique suisse cialis 20 mg effectiveness buy cialis online cheapest only here cialis pills cialis kaufen bankberweisung purchase once a day cialis cialis dose 30mg
دوشنبه 7 خرداد 1397 12:33 ب.ظ

Really tons of beneficial tips.
generic low dose cialis tadalafil 10 mg cialis side effects cuanto cuesta cialis yaho generic cialis at the pharmacy achat cialis en europe look here cialis cheap canada cialis ahumada 200 cialis coupon cialis 5mg billiger
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 12:55 ب.ظ

Thank you. Lots of material.

we choice cialis pfizer india cialis from canada achat cialis en suisse if a woman takes a mans cialis cialis bula how much does a cialis cost the best choice cialis woman cialis online cialis tadalafil generic cialis at walmart
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 11:05 ق.ظ

You actually explained it really well!
where can you buy viagra online viagra without presc how to buy cheap viagra online sildenafil price uk i want to buy viagra online where to buy herbal viagra buy generic viagra online safely buy real viagra how to buy viagra safely online best buy for viagra
یکشنبه 26 شهریور 1396 10:48 ب.ظ
I blog quite often and I truly appreciate your information.
This article has really peaked my interest. I'm going to bookmark
your site and keep checking for new details about once a week.

I opted in for your Feed as well.
چهارشنبه 1 شهریور 1396 01:10 ب.ظ
I would like to thank you for the efforts you have
put in penning this blog. I really hope to see
the same high-grade blog posts by you in the future as well.
In truth, your creative writing abilities has motivated
me to get my own, personal site now ;)
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:43 ب.ظ
Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn't
appear. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Regardless, just wanted to say fantastic blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

مادرتکاپو بی وقفه هستیم تابتوانیم بهترین رابرای بهترینها آماده کبیم.

مدیر وبلاگ : محمدیاسین احمدی
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
پونیشا :: نیروی کار مجازی

By Hamkhone.ir