میز کار
صلوات بفرست چون مطالبمون صلواتیه
یکشنبه 23 آذر 1393 :: نویسنده : محمدیاسین احمدی
خودرو برقی دوگانه نوعی خودرو هیبریدی است که با ترکیب نیروی ناشی از موتور درون‌سوز با منبع ذخیره انرژی الکتریکی حرکت می‌کند. صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌ها از امتیازات این نوع خودروهاست.

نیاز به خودرو برقی دوگانه

از تولید خودروهای دارای موتور درون‌سوز در حدود ۱۰۰ سال می‌گذرد. با افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای خودروهای سواری در دهه گذشته افزایش یافته که موجب افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی شده‌است. با توجه به بحران‌های مختلف انرژی (همانند بحران ناشی از گرانشدن قیمت نفت در دهه ۷۰ میلادی)، نگرانی‌ها در این رابطه بیشتر شد. مشکل دیگری که در ارتباط با این افزایش تقاضای خودرو مطرح است، آلودگی است. اثر گازهای گلخانه‌ای که موجب گرمایش زمین شده‌است، مسئله‌ای جدی برای دوران معاصر است. مراکز و نهادهای دولتی استانداردهای سخت‌تری را برای مصرف سوخت و آلودگی‌های ناشی از آن به تصویب رسانده‌اند. رسیدن به این استانداردها، با توجه به اینکه فناوری درون‌سوز پس از گذر ۱۰۰ سال به رشد کاملی رسیده‌است، از طریق فناوری‌های الکتریکی خودروها ممکن است که با کمک آن می‌توان مصرف سوخت را بهبود داد و از آلودگی‌های ناشی از خودرو کاست. خودروی الکتریکی چندگانه (HEV) برای برطرف کردن اشکالات خودروهای درون‌سوز و خودروهای الکتریکی با نیروی محرکه باتری طراحی شده‌است.[۱]

در یک خودرو هیبرید، توان نیروی محرکه از دو یا چند نوع منبع توان و ذخیره کننده انرژی قابل دسترس است که دست‌کم یکی از این منابع انرژی از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. فناوری برقی دوگانه با توجه به ماهیت خود که قابلیت کاهش اندازه موتور درون‌سوز و کاهش بار گذرای آن و بازیابی انرژی در هنگام ترمز بازتولید را دارد، می‌تواند مصرف سوخت و آلودگی را کاهش دهد. علاوه بر این، برقی‌های دوگانه می‌تواند با عملکرد در مدهای مختلف کاری پاسخگوی توان درخواستی باشد که این ویژگی علاوه بر کاهش آلودگی تولید شده بر مشکل محدوده حرکتی محدود خودرو الکتریکی نیز فائق می‌آید.[۲]

نحوه فعالیت

. HEV از ICE برای تبدیل انرژی بنزین یا گازوئیل به انرژی مکانیکی استفاده می‌کند که از آن برای به حرکت درآوردن موتور الکتریکی در حالت برقی دوگانه سری یا برای به حرکت در آوردن چرخ‌ها همراه با یک موتور الکتریکی در حالت برقی دوگانه موازی استفاده می‌شود.

موتورهای الکتریکی به عنوان وسیله‌ای برای بهینه کردن بازده درون‌سوزی و بازیابی انرژی جنبشی حاصل از ترمز و حرکت سرازیری خودرو عمل می‌کنند. موتور درون‌سوز می‌تواند هنگامی‌که خودرو حرکت نمی‌کند یا سرعت آن پایین‌تر از آستانه از پیش تنظیم شده‌است، متوقف شود و به جای آن از موتور الکتریکی استفاده شود. عملیات درون‌سوزی با تنظیم کردن سرعت و گشتاور موتور محرکه بهینه می‌شود. موتور الکتریکی، در صورتی که موتور محرکه توانی بیش از توان درخواستی راننده تولید کند، از آن توان برای شارژ باتری استفاده می‌کند که از این انرژی ذخیره شده برای تولید توان اضافی هنگامی‌که موتور محرکه توانایی تولید توان درخواستی را ندارد، استفاده می‌شود.

هیبریداسیون الکتریکی خودرو به روش‌های زیر می‌تواند باعث بهبود مصرف سوخت می‌شود[۳]:

  • موتور درون‌سوز به گونه‌ای فعالیت می‌کند (از طریق کوچک شدن یا تکنیک‌های کنترلی) که در یا نزدیک به نقطه‌ای که بیشترین بازده را در زمان دارد، فعالیت کند.
  • مقداری از انرژی که به صورت طبیعی در هنگام ترمز کردن هدر می‌رود، بازیابی می‌شود و در باتری ذخیره می‌شود.
  • موتور هنگامیکه نیازی به آن نیست، مثلاً هنگامی‌که خودرو در یک مسیر سراشیبی است یا متوقف است، خاموش می‌شود.

انواع ساختار در خودرو دوگانه

خودروهای دوگانه را می‌توان به چهار زیر گروه سری، موازی، سری-موازی و پیچیده یا کمپلکس تقسیم کردکه این نام‌گذاری‌ها به حالتی‌که موتور درون‌سوز و موتور الکتریکی توان را به چرخ‌ها وارد می‌کند، باز می‌گردد.[۴]

خودرو دوگانه سری

در هیبرید سری، موتور درون‌سوز به یک ژنراتور توان وارد می‌کند. الکتریسیته تولید شده یا باتری را شارژ می‌کند و یا توان را به صورت مستقیم وارد موتور الکتریکی می‌کند. بیشترین مزیت ترکیب دوگانه سری این است که توان خروجی موتور درون‌سوز به باتری وارد می‌شود که این گونه موتور می‌تواند اغلب به صورت ماندگار در حالتی که بیشترین بازدهی را دارد فعالیت کند که این گونه مصرف سوخت آن بهینه می‌شود. بدین خاطر که ICE می‌تواند در حالت بیشترین بازدهی فعالیت کند، آلودگی به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.[۵]

خودرو هیبرید موازی

ساختار هیبرید موازی اساساً از یک چرخه تولید همراه با منبع انرژی در موازات آن تشکیل شده‌است. در این ساختار موتور درون‌سوز همچنان به وسیله جعبه دنده به چرخ‌ها متصل است و با چرخش دنده‌ها محدود می‌شود. در نتیجه بار ICE همچنان به طور مستقیم با توان درخواستی متغیر خودرو پیوند دارد، همچنین از سیستم الکتریکی نیز برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده می‌شود و هنگامی‌که به حداکثر نیرو نیاز است هر دو با همدیگر آغاز به انتقال نیرو به چرخ می‌کنند. در خودرو هیبرید موازی به دو محرک نیرو احتیاج است؛ موتور درون‌سوز و موتور الکتریکی. مزیت این ساختار بر ساختار هیبرید سری این است که از موتور درون‌سوز و همچنین از موتور الکتریکی کوچکتری برای ایجاد حداکثر عملکرد بهینه، تا زمانی که باتری تمام نشده‌است، می‌توان استفاده کرد.[۶]

خودروی دوگانه سری-موازی

در ساختار دوگانه سری موازی، برای استفاده از مزایای هر کدام و رفع معایب آنها، ساختارهای هیبرید سری و هیبرید موازی ترکیب می‌شود، در این ترکیب یک المان مکانیکی اضافی در مقایسه با هیبرید سری و یک ژنراتور اضافی در مقایسه با هیبرید موازی اضافه می‌شود. در این خودرو توان ایجاد شده در موتور درون‌سوز به دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم شده و بخش الکتریکی به گونه‌ای کنترل می‌شود که این موتور در نقطه بهینه خود کار کند. این کار توسط بخش جداکننده توان صورت می‌پذیرد و بخش ذخیره انرژی (باتری)، انرژی الکتریکی حاصل از این کار را علاوه بر انتقال به موتور الکتریکی، ذخیره می‌کند.[۷]

خودروی دوگانه کمپلکس

این ساختار نیز شبیه به ساختار قبل است و فقط چیدمان قطعات آن متفاوت است.

جستارهای وابسته

منابع

  1. M. Ehsani, Y. Gao, A. Emadi, Modern Electric, Hybrid Electric and Fuel cell vehicles, Fundamentals, Theory and Design, 2nd Ed. CRC Press, 2010.
  2. I. Husain, Electric and Hybrid Vehicles: Deign Fundamentals. Boca Raton, FL: CRC, 2003.
  3. Jeff Alson, Benjamin Ellies, David Ganss, Interim Report: New Powertrain Technologies and Their Projected Costs, EPA420-R-05-012, October 2005
  4. I. Husain, Electric and Hybrid Vehicles: Deign Fundamentals.
  5. C. G. Hochgraf, M. J. Ryan, and H. L. Wiegman, “Engine control strategy for a series hybrid electric vehicle incorporating load-leveling and computer controlled energy management,” Society of Automotive Engineers (SAE) Journal, Paper No.960230, Warrendale, PA, 2002
  6. C. -C. Lin, H. Peng, J. W. Grizzle, and J. -M. Kang, “Power management strategy for a parallel hybrid electric truck,” IEEE Transactions on Control System Technology, 11 (6), November 2003.
  7. K. Yamaguchi, S. Moroto, K. Kobayashi, M. Kawamto, and Y, Miyaishi, “Development of a new hybrid system-duel system,” SAE, SP-1156, Paper No. 960231,1996




نوع مطلب : مکانیک، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 1 شهریور 1396 12:14 ب.ظ
I am genuinely glad to read this web site posts which includes lots of helpful information, thanks for providing these kinds of data.
پنجشنبه 11 دی 1393 03:02 ب.ظ
سلام ، خوبی؟ وبلاگ جالبی داری اما ...

به منم سر بزن.منظر نظراتت هستم
www.notarinha.com
دوشنبه 8 دی 1393 05:34 ق.ظ
سلام
مطالبتون پرمحتواست،لذت بردم.
خوشحال میشم به من هم سر بزنید و تبادل لینک داشته باشیم و من رو هم از نظرات و پیشنهادات خودتون بهره مند کنید.
درضمن ما داریم یه سری کلاس با حضور اساتید مجرب برگزار میکنیم که شماهم میتونید با نظراتتون مارو در برگزاری بهتر این کلاسها یاری کنید.ممنون. منتظر نظراتتون هستم
شنبه 6 دی 1393 12:54 ق.ظ
سلام مطالب خوبی داری اگه دوست داری وبلاگ رو تبلیغ کنی به وب من بیا و لینک وبلاگتو ثبت کن تا رتبت بره بالا
شنبه 29 آذر 1393 09:58 ب.ظ
سلام به فروشگاه خرید اینترنتی پستی مانتو زنانه من یه سری بزنید و مانتو های مورد علاقه خود را انتخاب کنید
شنبه 29 آذر 1393 08:29 ب.ظ
سلام به فروشگاه خرید اینترنتی پستی مانتو زنانه من یه سری بزنید و مانتو های مورد علاقه خود را انتخاب کنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

مادرتکاپو بی وقفه هستیم تابتوانیم بهترین رابرای بهترینها آماده کبیم.

مدیر وبلاگ : محمدیاسین احمدی
برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
پونیشا :: نیروی کار مجازی